مدگرایی در هنرهای تجسمی معاصر ایران ( مطالعه تاثیر مدگرایی بر نقاشی معاصر ایران)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده پریسا خزایلی پارسا
- استاد راهنما فاطمه هنری مهر
- سال انتشار 1392
چکیده
هنر ایران از اواخر دوران صفوی و با ورود اولین آثار هنری غربی به ایران با هنر غرب آشنا و از آن تاثیر پذیرفت، شکل این تاثیرپذیری ها در دوران مختلف، متفاوت بوده است. در دوران قاجار و پهلوی با اعزام تعدادی از هنرمندان به خارج از کشور، به منظور آشنایی با هنر غربی، اولین نشانه های نوگرایی در هنر ایران دیده شد. سپس با تاسیس مدارس و دانشکده های هنری و با حضور مدرسان خارجی و ایرانی تحصیل کرده در خارج از کشور، این تاثیرات بیشتر شده و شکل دیگری به خود گرفت. حمایت های حکومت پهلوی از هنرمندان نوگرا و شکل گیری اولین دوسالانه ها و جشنواره های هنری، این هنر را تبدیل به جریان هنری غالب در ایران کرد. پس از آن و با وقوع انقلاب 1357 و سپس جنگ ایران و عراق، هنر انقلابی و هنر مقاومت، جریان غالب هنری در ایران می شود. در سال 1375 و با از سرگرفته شدن بی ینال ها هنر مدرن و به ویژه هنر آبستره مجددا روی کار آمد. در دوران اصلاحات ( 1376) و با رونق دوباره گالری ها خرید و فروش آثار به شکل جدی تری دنبال شد. با شکل گیری حراج هایی امثال کریستی در دبی ( 2005 م) بازار و اقتصاد هنر بر شکل گیری مدهای هنری تاثیر مستقیم گذاشت و با بررسی آثار پرفروش در گالری ها و حراجی های هنری می توان به مد های هنری رایج پی برد.
منابع مشابه
طبقه بندی مخاطب در هنرهای تجسمی معاصر و هنرهای کلاسیک ایران با مطالعه ادبیات تطبیقی
هدف از تحقیق کنونی مطالعه طبقه بندی مخاطب در بستر زمان در هنر معاصر ایران میباشد. یکی از چالشهایی که در هنر امروز جامعه ایرانی مشهود است جایگاه متزلزل مخاطب است. جایگاهی که خود باید تعیین کننده باشد اما عوامل دیگری که خارج از حوزه هنر و هنرمند است، همچون نگاه سیاست و قدرت و اقتصاد به این مقوله، تأثیرگذارتر است. به نظر میرسد شناخت مخاطب منوط به نگاه نخبههای جامعه به اقسام گوناگون مخاطب بوده ...
متن کاملمرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران
این پژوهش، در جهت شناخت و دستیابی به نظریه خوانش متن (اثر تجسمی) از نقطهنظر واساز است. با توجه به متون دریدا، میتوان نظریه او را در تحلیل اثر تجسمی به سه بخش عمده خلاصه کرد: زمینه یا ماده اثر، نشانههای اثر که بهصورت ردپا فرایند دلالت را طی میکنند و در نهایت، پاررگون که مرزهای اثر و محدوده آنرا تعریف کرده و به صورت گستردهتر مرزهای میان هنر و غیر هنر میسازد. از نقطه نظر واساز هر یک از سه...
متن کاملنقش نگارخانه ها در مدگرایی نقاشی معاصر ایران در دهه ی هشتاد
نقاشان نیازمند نظام های واسطی هستند که به معرفی آن ها و آثارشان بپردازند و علاوه بر آن آثار بتوانند آثار خود را به فروش برسانند . همین امر حضور به نگارخانه ها ضرورت می بخشد . نگارخانه ها با اهدافی نظیر ارائه و فروش آثار، معرفی هنرمند ، هنرمندان را تشویق به خلق اثر کرده تا در این میان خود نیز به سود و منافع شخصی دست یابند. رویکرد نگارخانه داران عمدتاً، در تاسیس یک نگارخانه حمایت از یک هنرمند یا ه...
تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران
هدف این مقاله مقایسهی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانهشناختی و ساخت پرسشنامهی تقابلهای معنایی در مقایسهی نقاشی زنان و مردان انجام میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانههای توصیفی، شمایلی و کلیشهای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشهای و تفسیری به ویژگی...
متن کاملتاثیر هنرهای چند رسانه ای در شکل گیری هنرهای تجسمی معاصر ایران
تجربیات و تاریخ هر ملتی فرهنگ و تمدن آن ملت را در آینده می سازد. تاریخ همیشه به ما درس می دهد. آینده هر تمدنی ریشه در تاریخ و گذشته ی آن دارد، جوامع متمدن امروزی برخاسته از بستر تاریخ غنی و متمدن آن جامعه می باشند. نقش رسانه ها در شکل گیری جوامع مدنی همیشه پر رنگ است. وجود اولین چاپارها برای رساندن نامه های مهم حکومتی ایجاد راه ابریشم برای برقراری ارتباط در تمدن های باستان، تجارت و مبادله معلوم...
بررسی نوگرایی نقاشی در ایران معاصر
نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه . ش پا به عرصه جدیدی گذاشت، که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. هنرمندان بیشتر مشتاق اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غربی بودند و به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی و رمزهای هنر ملی، سنتی و مذهبی کمتر توجه داشتند و این از دلایل عمده...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023